Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

Σκέψεις και προβληματισμοί για τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ (Μέρος 1ο)

Η νέα προσπάθεια της κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ προβαίνει σε Διοικητική Ανασυγκρότηση της χώρας με τον νόμο – σχέδιο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» που αφορά στην διάρθρωση της Αυτοδιοίκησης.
Θεωρούμε ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ την αναδιάρθρωση του θεσμού και μας βρίσκει θετικά διακείμενους η συγκεκριμένη απόπειρα, επί της «αρχής».
Ωστόσο έχουμε να παρατηρήσουμε και να αναζητήσουμε απαντήσεις σε αρκετά επιμέρους ζητήματα που περιλαμβάνονται στο σχέδιο. Αυτά τα σημεία θα παρουσιάσουμε σε μία σειρά δημοσιεύσεων.
Κάτι που θεωρούμε υποχρέωσή μας ως συνεισφορά στο διάλογο που οφείλουμε να προωθούμε-ιδιαίτερα για τόσο σημαντικά ζητήματα- με τους συνδημότες μας. Επί της συζήτησης λοιπόν:
Θεωρείται (σελ. 21, Β! Μέρος με τίτλο «Η ΔΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ) ότι:
«Η τολμηρή μεταρρύθμιση του «Ι. Καποδίστρια», βελτίωσε αισθητά την Τοπική Αυτοδιοίκηση». Όμως η διαπίστωση μοιάζει αυθαίρετη αφού δεν έχουν ανακοινωθεί μετρήσιμοι δείκτες ούτε έχει αποτυπωθεί (με δημοψήφισμα) η αίσθηση των πολιτών . Αντίθετα έχουν δει το φως της δημοσιότητας εκθέσεις Ανεξάρτητων Αρχών που αποδεικνύουν μάλλον ευσεβή την διατύπωση.Συνεπώς η συγκεκριμένη «αξιολόγηση» για τον «Ι.Καποδίστρια» , ότι δηλαδή βελτίωσε αισθητά την λειτουργία της Τ.Α , δεν τεκμηριώνεται και ενδεχομένως να «καλύπτει» προβλήματα και παθογένειες του προηγούμενου νόμου για την Αυτοδιοίκηση. Αν αυτός είχε ήδη αξιολογηθεί αμερόληπτα, να αποκάλυπτε τις αποτυχίες των μηχανισμών συνενώσεων και απέτρεπε αυτές να συμβούν και στην περίπτωση του «Καλλικράτη».
Ως αιτιολόγηση των αδυναμιών του «Ι.Καποδίστρια» αναφέρεται ότι:
1) «δε δημιούργησε αποτελεσματικούς Δήμους με οικονομική επάρκεια και δυνατότητα άντλησης ίδιων πόρων». Όμως , τι έφταιξε γιαυτό; Παρακρατήθηκαν ή όχι από τις κυβερνήσεις πόροι των ΟΤΑ που δεν αποδόθηκαν στο σύνολό τους ; Υπήρξε ποτέ αποτύπωση του λειτουργικού κόστους των ΟΤΑ για κάθε Δήμο; Ποιος ευθύνεται για την έλλειψη αυτή; Ποιοι είναι οι «ίδιοι πόροι» που θα μπορούσαν να έχουν οι Δήμοι και πως βοηθήθηκαν ώστε να τους επιδιώξουν και να τους συμπεριλάβουν στους προϋπολογισμούς τους; Πως ελέγχθηκαν οι Δήμαρχοι και οι Διοικήσεις εν προκειμένω;
2) Δεν επέδειξαν οι Δήμοι «διοικητική ικανότητα με καλά οργανωμένες υπηρεσίες και ανθρώπινο δυναμικό που να αξιοποιούν τις νέες δυνατότητες και νέες τεχνολογίες». Όμως για αυτά δεν ευθύνεται τάχα η στέρηση πόρων που επέβαλαν οι κυβερνήσεις στους Ο.Τ.Α και η αποτυχία των «χρισμάτων» να προωθήσουν ικανούς Δημάρχους αλλά επελέγησαν για ανίκανοι και ραδιούργοι διαδρομιστές όπως αποδείχθηκαν ήδη; Μάλιστα όταν κάποιοι από αυτούς προέβησαν σε προσλήψεις όχι ειδικού και κατάλληλου προσωπικού αλλά σε προσλήψεις δημοσιογράφων, διευκολυντών και διεκπεραιωτών που ούτε καν παρουσιάζονταν στην υποτιθέμενη δουλειά τους; Τρανό παράδειγμα το «χρίσμα-Δήμαρχος» των Αγίων Αναργύρων!
3) «Η Πολιτεία δεν στήριξε ουσιαστικά τους νέους ΟΤΑ με πολιτικές προγραμματικής και λειτουργικής αναβάθμισης καθώς και με επαρκή χρηματοδότηση». Συνεπώς αστοχίες της Πολιτείας δεν είναι δίκαιο να καταλογίζονται στην Αυτοδιοίκηση. Επειδή οι αστοχίες τέτοιας μορφής «υποστρέφουν» και «υπονομεύουν» τους θεσμούς δεν θα πρέπει να παρατηρηθούν και στην περίπτωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ
4) Η εφαρμογή του «Διπλογραφικού Συστήματος» στους ΟΤΑ αποτελεί νόμο του κράτους εδώ και χρόνια. Σύμφωνα λοιπόν με το νόμο, οι Δήμοι ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ να τηρούν «Αναλυτική Λογιστική» και «Λογιστικές Αποθήκες». Όμως αυτό δεν εφαρμόζεται , με ευθύνη των Δημάρχων και στην περίπτωση του Δήμου μας , αποτελεί σταθερή ετήσια παρατήρηση από τους «ορκωτούς λογιστές» που πραγματοποιούν τον ετήσιο οικονομικό έλεγχο. Το ίδιο πιθανότατα συμβαίνει και σε άλλους Δήμους. Με ποιες άραγε συνέπειες για τους υπεύθυνους Δημάρχους, από την Πολιτεία; Ποιος ευθύνεται για αυτούς τους «χρισμένους» από τα κόμματα Δημάρχους και για την άρνησή τους να εφαρμόσουν το νόμο;
5) Καταλογίζεται στους Δήμους ότι συνέστησαν ΝΠΔΔ και Ι.Δ «αναποτελεσματικά ως προς το αντικείμενο για το οποίο δημιουργήθηκαν, ενώ συχνά παρατηρούνται επικαλύψεις σκοπών και αρμοδιοτήτων , σπατάλη ανθρώπινων και οικονομικών πόρων και μειωμένη αποτελεσματικότητα».
Ορθές οι παρατηρήσεις. Όμως δεν ήταν η ίδια η Πολιτεία που καθοδήγησε τους ΟΤΑ στη δημιουργία αυτών των Νομικών Προσώπων που ουδέποτε ελέγχθηκαν και για τον τρόπο λειτουργίας τους αλλά και για την αποδοτικότητά τους; Δεν ήταν η ίδια η Πολιτεία που οδήγησε στη δημιουργία Δημοτικών Επιχειρήσεων με απίστευτες επιδόσεις σε αναποτελεσματικότητα , αδιαφάνεια και σκανδαλώδη κακοδιαχείριση; Πότε αναζητήθηκαν ευθύνες;
Πότε εξετάστηκαν καταγγελίες;
Η μόνη αυστηρότητα που επέδειξε η Πολιτεία ήταν στην καταδίωξη προσλήψεων για εργαζόμενους που παρέκλιναν της διαδικασίας του ΑΣΕΠ, ενώ εργάζονταν ήδη ως επιδοτούμενοι από τον ΟΑΕΔ!
Δεν είναι λοιπόν να απορεί (ή να γελά) κανείς, με τη συμπεριφορά της Πολιτείας που μόλις πριν 1-2 χρόνια επέβαλε Δημοτικές Επιχειρήσεις με νέο νόμο και σήμερα πολλές από αυτές πρόκειται να καταργηθούν; Δυστυχώς η Αυτοδιοίκηση χρησιμοποιείται για πειραματισμούς και «πελατειακά χρίσματα» από την Πολιτεία και τα κόμματα σε βάρος των πολιτών , της Διοίκησης και της Οικονομίας της Χώρας!
Μακάρι ο «Καλλικράτης» , να είναι απαλλαγμένος από αυτές τις παθογένειες. Θα φανεί σύντομα και ευχόμαστε να μη διαψεύσει τις αγαθές προσδοκίες.
Τομέας Τεκμηρίωσης